Psanec Diana Gabaldon, Hoang Nguyen

04.11.2020

Vraťme se znovu na začátek!

Hned na začátek zmíním, že jsem obrovská fanynka Cizinky, miluji tuto sérii, seriálovou i knižní, obě verze jsou brilantní, Diana Gabaldon je zkušená autorka, jejíž styl psaní se silně otiskne do čtenářova srdce. V krátkosti, Cizinka je historický román s prvky fantasy, je zde cestování časem, historie nejen Skotska a především veliká láska mezi Jamiem a Claire.

Nyní se na pulty českých knihkupectví dostal Psanec, což je grafický román, jenž má převyprávět události prvního knižního svazku, avšak pouze z perspektivy mladého skotského horala Jamieho Frasera. Příběh postupuje stejně jako v románové verzi, plusem je bonusová kapitola o událostech předcházejících setkání Jamieho a Claire.

Je nutné upozornit, že ačkoli se na zadní straně titulu píše, že se jedná o komiksové zpracování prvního dílu Cizinky, není to úplně přesné, Psanec totiž zachycuje zhruba jednu třetinu knihy. K dobru budiž fakt, že komiks je zakončen výbornou pasáží. Ale bude pokračování? Zřejmě nikoli, bohužel. Tato kniha totiž v originále vyšla již v roce 2010 a za celou tu dobu se dalšího dílu nedočkala.

Grafickou podobu si vzal na starost kalifornský umělec Hoang Nguyen, jenž je původem z Vietnamu. Zajímavostí je, že tento výtvarník spolupracoval na vývoji mnoha počítačových her, čímž se živí dodnes. Mezi ním a autorkou probíhala velmi úzká spolupráce. Kresba je pěkná, ale.. V případě Jamieho se jedná o poměrně věrnou podobu, až na chybějící sexy kudrnaté kadeře, pokud jde o Claire, na můj vkus se až přehnaně dbalo na velikost jejího dekoltu. Místy jsem také měla menší problém s rozpoznáváním postav, horalové mi připadali všichni dost podobní. Je třeba si uvědomit fakt, že komiks vznikl před seriálovým zpracováním, a tak není možné, aby byla podoba postav taková, jak ji znají diváci televizní série.

Co mě trochu zarazilo, byla postava Kennetha, která v románech není, domnívám se, že byla do komiksu doplněna pro docílení většího spádu, ale jeho přítomnost je jaksi bezvýznamná. Jak sama autorka v závěru poznamenává, bylo třeba učinit pár drobných odchylek od původního textu, aby vše do sebe plynuleji pasovalo.

Pro věrného čtenáře série je tato komiksová verze připomenutím některých hlavních událostí, domnívám se ale, že všichni ostatní budou mít potíže s orientací v příběhu. Za pokus to jistě stálo, ale Diana Gabaldon by měla nadále zůstat u románů, které ji jdou na výbornou.

Když jsem poprvé zaznamenala, že bude grafický román ze světa Cizinky u nás vycházet, byla jsem nadšená a moc se těšila. Ale znáte to - když se na něco moc těšíte, tak to většinou nedopadne dobře. Předně tu netvrdím, že je komiks sám o sobě špatný, jen jsem asi čekala něco víc. Styl kresby mi příliš nesedl a v průběhu čtení jsem se s ním nakonec nedokázala sžít. Také tempo vyprávění mi přišlo trochu uspěchané, což na jednu stranu chápu, knižní Cizinka je "bichle" s mnoha detaily a mně je jasné, že komiks musí být zákonitě osekaný, ale když se to provede dobře, pak je spokojený nejen autor, ale i čtenář. Psance tak beru jako doplňkovou knihu k mé oblíbené sérii.


Název: Psanec
Originální název: The Exile: An Outlander Graphic Novel
Autor: Diana Gamaldon
Ilustrace: Hoang Nguyen
Překlad: Blanca Chocová
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2020
Vydání: 1.
Počet stran: 224
ISBN/EAN: 978-80-7585-504-6


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkujeme společnosti Knihy Dobrovský