Herní tester - Michael Atamanov

19.09.2020

Je sice malý a zelený, ale velmi mazaný

Moje první zkušenost s žánrem literární RPG dopadla na výbornou. Kombinace fantasy literatury a hry na hrdiny mě neuvěřitelně bavila. Největším lákadlem nové knihy ruského spisovatele Michaela Atamanova, jenž v žánru LitRPG není žádným nováčkem, je ušatý goblin Amra, za kterého prostřednictvím virtuální reality hraje Timothy, který se snaží obstát ve zkušební době coby herní tester obří korporace. Ve Světě bez hranic má hrát za tu nejméně oblíbenou postavu a jeho úkolem je pomocí streamovacích videí nalákat nové zájemce a těm stávajícím hráčům ukázat, že když opustí bezpečné hradby měst, tak je může potkat veliké dobrodružství.

Podle toho, jak je reálný svět v knize popisován, je pro lidi svět plný různorodých ras a magie skvělým únikem. Navíc účast ve hře lze i náležitě zpeněžit, pokud hrají hráči za své postavy dobře, herní měnu si mohou převést na skutečné peníze. To Timothy potřebuje, aby mohl své sestře Valerii, která skončila na invalidním vozíku, dopřát plnohodnotný život, navíc bydlení v nebezpečné čtvrti plné kriminálníku není zrovna tím nejvhodnějším místem, kde by měla mladá dívka dospívat. Timothy se ocitá na začátku nového příběhu svého goblina-bylinkáře a nemá zdání, kudy jeho cesta povede, a ani zda vůbec obstojí ve zkušební době.

Goblin bylinkář? Nechápavě jsem hleděl na kartičku, kterou mi počítač přidělil. Dokonce jsem vytáhl mobil, abych si o goblinech ve Světě bez hranic vyhledal více informací. Hned první odkaz mě odměnil následujícím textem na fóru: "Goblini jsou malí ohavní bastardi, kteří si z ostatních škaredě střílejí, kradou zeleninu ze zahrada a napadají osamocené cestovatele..." 

Hraní počítačových her mě vždy moc bavilo, a tak mě nemohly minout hry ze světa World of Warcraft nebo třeba Heroes a další. Hned ze začátku je třeba, aby zaznělo, že kniha rozhodně není pouze pro zběhlé herní nadšence, ale své si v ní najde i laik. Příběh je předkládán z Timothyho perspektivy, díky tomu může čtenář sledovat jeho způsob uvažování a prvopočátky právě se rodících nápadů. Je skutečně zábavné pozorovat přerod postavy od úplné nuly, který je v textu doprovázen nejrůznějšími statistikami, úkoly, zvyšováním reputace u ostatních postav apod. V průběhu plynutí příběhu se na stránkách několikrát objeví tabulky s kompletními statistikami postavy, což je velice dobré pro čtenářovu orientaci.

Amra se potkává nejen s dalšími "neumírajícími" hráči, ale i s postavami, za nimiž stojí tým programátorů. Škála charakterů je velice pestrá - goblini, najády, nymfy, dryády, vlci a také tajemná s nebezpečná stvoření ukrývající se hluboko v lesích. Kromě herní dějové linky se rozvíjí také linka v reálném světě. Moc se mi líbí, jak pevný sourozenecký vztah mají mezi tebou Timothy a Val, vždyť kdyby nebylo na svůj věk velice inteligentní Val, tak by Tim nejspíš příliš ve Světě bez hranic neobstál. Další zajímavou postavou je Kira, hráčka, o které toho Tim mnoho neví, ale jež ho fascinuje. Škoda jen, že ženské postavy jsou popisovány tak trochu ploše, autor nejspíš moc dobře věděl, proč si zvolil jako vypravěče postavu mužského rodu. Klidně bych v knize snesla nějakou tu mapu ukazující alespoň část Světa bez hranic, kde se příběh zrovna odehrává. Také si myslím, že by nebylo od věci mít na konci uvedený seznam nesplněných questů, aby měl čtenář přehled, co se v knize nestihlo vyřešit.

Psaní je velmi jednoduché, svižné a nenáročné, rychle jsem se dostala do víru všeho dění, nechala jsem se strhnout a na konci byla "vyflusnuta" a natěšena na další díl. Za mě vážně super oddechová zábava plná akce a humoru, která udělá radost každému fantasy nadšenci.


Název: Herní tester
Originální název: Video Game Plotline Tester
Série: Temný bylinkář 1.
Autor: Michael Atamanov
Překlad: Martin Kapalka
Nakladatelství: Fantom Print
Rok vydání: 2020
Vydání: 1.
Počet stran: 336
ISBN/EAN: 978-80-7594-067-4