Dívka v přestrojení - Greer Macallister

11.10.2020

Žena, která zachránila situaci 

V roce 1850 byla ve Spojených státech amerických založena Pinkertonova detektivní kancelář. Allan Pinkerton byl muž na svém místě a svou bezpečnostní službu dovedl k mnoha úspěchům, nesmazatelně se tak zapsala do dějin nejen amerických. Oproti tomu Kate Warne pro mě byla ženou dosud zcela neznámou, proto jsem rád, že se mi do rukou dostala tato kniha, která její život popisuje alespoň románovou formou.

Kate Warne se stala první ženou-detektivem v roce 1856 a zajisté se jednalo o pozoruhodnou osobnost, vždyť to co ona před ní ještě žádná jiná nezkusila. Žena coby policistka bylo v té době něco nevídaného. Kate se však nehodlala vzdát, a i přes nepříliš šťastné začátky nakonec uspěla a získala si uznání i obdiv. A kdoví? Třeba v tom všem našla i trochu toho štěstí a lásky. Vysloužila si Dívka v přestrojení nakonec své místo na slunci?

"Pracujte tak, ať na vás můžu být pyšný," řekl mi.
"To mám v úmyslu."
A takhle to začalo. Nebyla jsem jen první ženský detektiv, měla ze mě být první supervizorka ženských detektivů. Chtěla jsem do té výzvy dát všechno, co ve mně je. Nemohla jsem se dočkat.
...
Po obědě jsem byla vyčerpaná. Při patnáctém pohovoru vstoupila žena s hnědými vlasy, které na spáncích šedivěly. S jistotou ke mně přistoupila a zeptala se: "Je tady šéf?"
Odpověděla jsem: "Já jsem šéf."
Pohled, který mi věnovala, se nedal popsat jinak než averze. "Nebudu odpovídat na otázky někomu, kdo nosí korzet." Okamžitě jsem ji vyzvala, aby opustila místnost. Bylo těžké odhadnout, které z nás se ulevilo víc, když se za ní zavřely dveře.

Život nebyl ke knižní hrdince příliš milostivý, od dětství štěstí mnoho nepobrala a na svůj nízký věk si prošla situacemi, které by jiným ženám stačily na mnoho a mnoho let žití. Ohledně toho, zda je v knize vše tak, jak tomu bylo ve skutečnosti, se dá jen polemizovat, o životě Kate před službou u Pinkertona se toho totiž příliš neví. Zajímavostí je, že si historici nejsou ani jistí v tom, jak Kate vypadala.

Moc se mi líbila provázanost se skutečnými americkými dějinami, například vystupování Abrahama Lincolna v jeho začátcích, coby právníka ve Springfieldu předtím, než se stal prezidentem a narážky na to, že ho Jih nikdy nepřijme a že pokud udělá chybu, draze za ni zaplatí. Zajímavá také byla pozdější spolupráce již prezidenta Lincolna s Pinkertonovou agenturou coby zpravodajskou službou.

První polovina knihy mě vysloveně chytila a nepustila, bylo skvělé pozorovat Katiny pokroky a řešení různorodých případů. Druhá polovina se od detektivního příběhu poněkud odvrací a více se zaměřuje na špionáž a prohlubuje charaktery postav. Asi nemůžu říct, že by byla horší, jen byla jiná, a mě osobně tato doba "špiónství" nebavila tolik jako primární detektivní linka.

Celkově bych příběh hodnotil kladně, spisovatelka Greer Macallister vše napsala plynule, bez zadrhávání, a vůbec se to četlo moc hezky. Jazyk je jednoduchý, ale ne primitivní a jako velké pozitivum beru právě provázanost románové linky s reálnými událostmi. Čtenář se tak nejen baví, ale také se jako bonus něco dozví. Vše nakonec zůstává čtivou fikcí na pozadí skutečných událostí podávanou v mixu různých literárních stylů. Z mého hlediska se jednalo o jeden z nejpozoruhodnějších románů, jaké jsem v poslední době četl.


Název: Dívka v přestrojení
Originální název: Girl in Disguise
Autor: Greer Macallister
Překlad: Helena Zíková
Nakladatelství: Kontrast
Rok vydání: 2020
Vydání: 1.
Počet stran: 320
ISBN/EAN: 978-80-7585-607-4   


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkujeme společnosti Knihy Dobrovský