Dar - Louise Jensenová

31.10.2019

"Buch-buch... Buch-buch... Buch-buch..."
Zvuk vlastního srdce, jak uklidňující. Je tu jen jeden malý problém, tohle není moje srdce! 

Jenna musela po vážné nemoci podstoupit transplantaci srdce. Měla by se cítit lépe, přeci jen, nezemřela. Nicméně to tak není, pronásledují ji myšlenky a pocity, které nejsou tak úplně její. Co s pocitem, že žijete život někoho jiného? Je možné, aby spolu s novým srdcem přijala také vzpomínky mrtvé dárkyně? Tohle je opravdu Dar za všechny prachy!

Mladá žena je po operaci zmatená, neustále ji pronásledují stíny a pocit úzkosti ji nenechá vydechnout. Je možné, že se s přijatým srdcem spojila s jeho původní majitelkou více, než je běžné? Existuje něco jako biologická paměť, nebo je to vše jen hra náhod a pooperační psychóza? Jenna se rozhodne tomu všemu přijít na kloub i za cenu, že ji to přivede na samý okraj normálnosti. Vydá se na cestu, kde se mísí dva životy, díky čemuž naprosto zaniká hranice mezi výplodem mysli a skutečností.

Jak žena, jejíž srdce nyní bije v Jennině hrudi, zemřela? Je na čase poznat rodinu mrtvé Callie a zjistit, zda se nestala obětí trestného činu. Vzpomínky, dá-li se to tak nazvat, ovlivňují život obdarované a neumožňují ji návrat do starých kolejí, nutí ji chovat se iracionálně, a to vzbuzuje strach u jejích blízkých. Jenna však urputně odmítá, že by byla blázen, a rozhodne se vzít vyšetřování do svých rukou. Ponoří se do života, který nejenže není její, ale který navíc již jednou skončil.

Už jsem doma několik týdnů, ale pořád mě znervózňuje, že teď bydlím sama. I ten sebeslabší zvuk mě dokáže probudit a já pak ležím bez hnutí uprostřed postele, hlava se mi točí, hrdlo mi jako kus provazu svírá panika. Tisknu si peřinu k hrudi, dokud se mi nepodaří identifikovat původ toho zvuku. Obvykle je to prásknutí dveří od auta nebo pozdní příchod sousedů, a tak přinutím své ruce, aby se přestaly zatínat v pěst, a myslím na hezké věci, jak mi poradila Vanessa. Do každé vzpomínky se vkrádá Sam. Při každém nádechu cítím, jak mi chybí.

Kniha má pomalý rozjezd, ale pozor, nikoli nudný! Krůček po krůčku dávkuje čtenáři náhled do života ženy, která spolu s novým srdcem obdržela něco dalšího. Zda se jedná o vzpomínky, nebo o cokoli jiného není tak úplně důležité. Postupně se dozvídáme, kdo Jenna je, co se v jejím životě událo, že musela podstoupit transplantaci, jak se s ní vyrovnala a zda bude schopná návratu do reality.

Příběh působí realisticky a pohrává si s myšlenkou biologické paměti, což je něco, co prozatím nebylo lékařsky prokázáno, ale samotná myšlenka žije již velice dlouho. Autorka si o fenoménu očividně něco zjistila, a tak podává čtenářům informace, jež se mohou jevit celkem uvěřitelně.

Většinu knihy bych hodnotil jako nadprůměrný psychologický thriller. Bohužel cca od poslední třetiny šla úroveň celkem z kopce. Celý příběh je o tom, abychom se dozvěděli, zda jsou myšlenky Callie pravdivé, a směřujeme k odhalení záhady kolem její smrti. Až sem je to v naprostém pořádku. Závěr knihy se mi ale zdál uspěchaný a zbytečně překombinovaný, přinesl spoustu věcí, ale to nejdůležitější nám zůstalo poněkud skryto ve zmatečnosti.

Spisovatelka Louise Jensen očividně psát umí, celý příběh se četl velmi dobře a vlastně ani jednou jsem se nepřistihl, že bych se nudil. Byly pasáže, které jsem hltal písmeno za písmenem, ale také ty, kdy jsem si říkal: "Cože jako?". Předchozí knihu od této britské autorky jsem nečetl, nicméně musím říct, že si ji asi zařadím na seznam, protože její styl psaní mě poměrně bavil. Kdyby zůstala celá kniha u jisté komornosti, nebylo by nic, co bych vytkl, ale pořád hodnotím jako lepší nadprůměr.

Název: Dar
Originální název: The Gift
Autor: Louise Jensenová
Překlad: Naďa Funioková
Nakladatelství: Mladá fronta
Rok vydání: 2019
Vydání: 1.
Počet stran: 328
ISBN/EAN: 978-80-204-4592-6


Za knihu mnohokrát děkujeme nakladatelství Mladá fronta.