Rozhovor s Kristínou Doktorovou

01.10.2017


Začínající mladá slovenská spisovatelka Kristína Doktorová vypustila letos do světa svoji prvotinu Stratiť, no vyhrať, která je zasazena do prostředí automobilových závodů F1. Kniha vyšla u nakladatelství Art Floyd. Krom psaní patří mezi její koníčky sport a divadlo. Co ji přivedlo k lásce F1? Jaké má plány do budoucna? Na tyto otázky a na mnoho dalších jsme se zeptali za Vás.


  • Co bylo Tvým prvotním impulsem, že jsi se rozhodla napsat knihu?

Už dlhšie som nosila v hlave nápad, že by som sa dala na písanie knižky. Vždy som mala veľa nápadov a fantázie a chcela som ju zo seba nejako dostať. Písanie ma veľmi chytilo počas vysokej školy, bol to veľmi dobrý spôsob ako dostať zo seba všetky emócie a myšlienky. Napísať knihu som sa rozhodla potom ako sme dostali seminárnu prácu na literárnom autorskom praktiku napísať poviedku. Vtedy som sa na sto percent rozhodla, že sa do toho pustím. A ak sa pýtaš na moment kedy ma napadla téma a celá idea ohľadom Stratiť, no vyhrať tak to bolo počas VC Singapuru, kedy som uvažovala o čom bude príbeh a vtom ma na to napadlo: Čo ak by som napísala príbeh o pretekárke F1?

  • Kniha vyžaduje hlavně čas, vzpomeneš si, jak dlouho Ti trvalo knihu napsat?

Rok a dva mesiace aj s menšími přestávkami. Keď som ju však písala nevnímala som čas a bola som úplno zažratá do písania. Čas bol vtedy pre mňa iba veličina, ja som naplno žila príbehom. Všade kam som išla som rozmýšľala čo ďalej a podobne. No neľutujem toto obdobia a považujem ho za jedno z mojich nejlepších.

  • Stratiť, no vyhrať je román zasazen do velmi neobvyklého prostředí, a to do prostředí F1. Proč ses rozhodla děj knihy situovat právě do tohoto světa?

Pretože milujem rýchle autá a motoršport hlavne F1 a navyše je plné rôznych športových či mimo športových momentov, ktoré si pamätajú fanúšikovia a vzbudili buď kontroverzné diskusie alebo sa o nich písalo veľmi dlho. Prostredie rýchlych áut navyše poskytuje veľký priestor pre fantáziu, viete tam dobre vymyslieť rôzne zápletky a zaujímave postavy či vymyslieť nervydrástajúce preteky, kedy ani vy jako samotný autor neviete jako skončia preteky.

  • Tvůj kladný vztah k závodům je jasný, co Tě k tomu přivedlo?

Moja sestra Inka, čím jej týmto ďakujem. Nebyť jej tak kniha nikdy nevznikne, lebo by som sa nestala fanúšičkou F1.

  • Tvoje hlavní postava Christina je velmi silná žena, nenechá po sobě šlapat a v mužském světě si dokáže vybudovat místo i respekt. Kdo tě inspiroval k vytvoření povahy této postavy?

Musím sa priznať, že ani neviem presne kto bol inšpiráciu při tvorbe Christiny. Keď som ju tvorila, tak som čerpala niečo aj z mojich vlastností ale aj z vlastností mojej mamy či sestry. ľudí čo prečítalo knihu a poznajú mňa tak hovoria že som niekedy písala seba, čo si nemyslím. Chcela som, aby sa stala hrdinkou a vzorom pre mnohé iné dievčatá, keď budú čítať túto knihu. Nechcela som, aby bola klasické dieta bohatého rodiča čo hneď všetko získa, to by mi nik neuveril. Chcela som, aby bola silná a dokázala sa presadiť v čistom mužskom svete,pretože veľa žien sa o to snaží a sú úspešné a iné sú zas prehliadané. Nikdy som nedúfala, že by sa práve mnou vytvorená postava mohla stať pre niekoho vzorom. Je to pre však teraz pre mna veľká česť, keď mi niekto napíše, že moja kniha ho inspirovala. To by chcel dosiahnuť každý spisovateľ. Ešte stále tomu nedokážem uveriť.

  • Zůstaneš i nadále u žánru sportovního románu, nebo plánuješ vyzkoušet i jiné žánry?

Priznám sa, že raz som si odbehla aj k inej téme a bola to poviedka ohľadom Slovenského národné povstanie pre potreby výročia. Nepísalo sa mi to tak ľahko jako Stratiť, no vyhrať ale bola to nová skúsenosť. Tu som musela postupovať na základe skutečných udalostí a pridať ich do môjho príbehu. Postavy, ktoré som vymyslela mali silný background, ktorý by sa dal dobre rozvýjať aj v iných častiach, no rozhodla som sa radšej ostať v motoršporte. No aj prostredie ľadového hokeja ma láka, ale nateraz ostávam při F1.

  • Už pracuješ na něčem novém?

Pracujem na bonusoch ku knižke. Už ich je napísaných 32 a na ďalších sa ešte pracuje. Pravidelne ich zveřejňujeme na amatérských príbehoch. No viac nechcem prezradiť, aby to bolo prekvapenie. Uisťujem čitateľov, že Christina, Leonard a Michael sa vrátia.

  • Každý má nějaký oblíbený literární žánr či autora, kterého má raději než ostatní. Máš to tak i Ty a prozradíš nám, co si nejraději přečteš?

Zo zahraničních je to Sir Arthur Conan Doyle a Dan Brown. Ich štýly písania a celosvetovo obľúbené postavy Holmesa a Langdona ma vždy priťahovali. Boli to muži s tajomstvom a tak trochu aj iní a odlišní od ostatních. Tak isto aj ich príbehy sú jedinečné a závery nečakané. Zo slovenských spisovateľov milujem jedného a to Jozefa Kariku. Vrelo odporúčam českým čitateľom. Pre mňa je to slovenský Stephen King Časť jeho kníh je preložených aj do češtiny..

  • Pověz nám něco více o svých koníčcích?

Vo voľnom čase hrám divadlo a rada čítam či chodím na jumping či piloxing. Divadlo je ďalšia forma sebarealizácie a úniku od tohoto světa. Je to pre mna detox a milujem pocit stáť na doskách čo znamenajú svet a hrať rôzne postavy. Vždy dávam do toho svoje srdce a emócie. Rada sa hrávam s charaktermi, vždy chcem, aby divák odišiel spokojný a povedal si: "Áno, stálo to za to." Športom zas zo seba dostanem negatívnu energiu či emócie.

  • Studuješ v Trnavě, co máš na tomto městě nejraději a odkud vlastně přesně pocházíš?

Pochádzam z dediny Drahovce, čo je hneď blízko kúpeľného města Piešťany. V Trnave trávim posledních päť rokov života a veľmi som si tam obľúbila tri kaviarne, Leháro, Sinagóga café (přerobená stará sinagóga na krásnu kaviarnu, plnú kníh a nádherných priestorov pre kultúrne akcie) a Thelmainer kaviarna na hlavním náměstí, ktorá je v štýle art-deco.

  • Cestuješ ráda? Popřípadě máš raději exotické země, nebo krajiny slovenské a české?

Milujem cestovanie. Mám rada Slovensko, pretože máme krásnú prírodu, hrady, zámky a kaštiele tak isto je aj Česko pekné, no pre mňa v tomto súboji vyhráva Slovensko. Mojim cestovateľským snom je prest vo FIATke z Milána, cez Maranello a Toskánsko až do Ríma a potom zažiť západ Slnka v Serengeti.

  • Nastal nám podzim, které je Tvoje nejoblíbenější roční období a proč?

Každé ročné obdobie je výnimočné niečim iným. Ja mám však veľmi rada jar, nielen preto, že som sa vtedy narodila, ale jar je obdobie kedy sa prebúdza príroda. Vo vzduchu môžeme cítiť kvitnúce kvety, vidíme jako sa rozvíjajú a pučia stromy, teploty sa postupne zvyšujú. Jar je môjmu srdcu najbližšia a potom leto.

  • Prozradíš nám něco o Tvých plánech do budoucna?

Napísať diplomovku z prostredia motoršportu, zoštátnicovať a nájsť si dream job a vydať ešte jednu knižku. Ja nerada prezrádzam svoje plány do budúcna, pretože sa často stáva že sa zarieknú a nesplnia sa. Radšej svoje plány držím v tajnosti a poviem ich až vtedy keď sú isté, že sa zrealizujú.


My mnohokrát děkujeme za poskytnutí rozhovoru, za odpovědi na všechny naše otázky. Do budoucna přejeme mnoho úspěchů jak na poli studia, tak i v profesním a osobním životě.

Pavel Polcar
Dagmar Garciová