Moje sestra žije na krbové římse - Annabel Pitcher

11.11.2017

Malý superhrdina s velkým srdcem

Desetiletý chlapec Jamie to nemá vůbec jednoduché. V dětství a při samotném dospívání je nejdůležitější rodina, ta je základním kamenem. Rodiče svým dětem zajišťují bezstarostný život, jak nejdéle to je možné. Jamie míval úplnou rodinu... ano míval... Jedna z jeho sester tragicky zemřela při muslimském teroristickém útoku, a to způsobilo rozpad jeho rodiny.

Moje sestra Rose žije na krbové římse. Teda částečně. Tři prsty, pravý loket a čéšku má pohřbené na hřbitově v Londýně. Když policie našla deset částí jejího těla, máma s tátou se strašně pohádali. Máma chtěla hrob, který by mohla navštěvovat. Táta chtěl kremaci a pak popel rozprášit do moře. Tak mi to aspoň vyprávěla Jasmine. Pamatuje si toho víc než já. Bylo mi teprve pět, když se to stalo. Jasmine bylo deset. Byla Rosino dvojče.

S otcem a sestrou Jas se odstěhovali od matky z Londýna. Jamieho maminka nedokázala nadále žít s někým, kdo ji neustále vracel do nehezké minulosti, a tak zůstala v Londýně a začala si žít svůj vlastní život a Jamieho s Jas nechala napospas jejich otci - muži, kterého nepříznivá životní situace vehnala do náruče alkoholu. Veškerou otcovu pozornost strhává urna, v níž leží ostatky sestry Rose.

Jas nese ztrátu sestry velmi těžce, přeci jenom to bylo její dvojče. Nehoda se stala před pěti lety, to byl Jamie malý, proto si svoji sestru vůbec nepamatuje a sám neví, jak má reagovat na truchlící okolí, které pobuřuje svou netečností a zdánlivou bezcitností. Navíc, jak asi bude reagovat rodina, obzvláště xenofobní otec, když si Jamie najde jako nejlepší kamarádku dívku muslimského původu?

Malý Jamie chodí do školy, hraje si na superhrdinu a nosí tričko se se Spidermanem. Cíl, který si předsevzal, je dát rodinu opět dohromady. Nepřeje si nic jiného, než aby se maminka k nim vrátila. Musí vymyslet plán, jak to vše provést. Velice důležité je pro něj také nově nabité přátelství se Sunyou, která se na superhrdinské výpravy vydává s ním.

Někdy se vzbudím a neuvědomím si, že je máma pryč. Když mi to pak dojde, srdce mi poskočí, jako když se netrefíte nohou na schod nebo zakopnete o obrubník. V tu chvíli se na mě všechno valí a vidím před sebou, co se stalo o Jasiných narozeninách, jako kdyby můj mozek byla HD televize, kterou jsem si přál loni k Vánocům, ale máma tvrdila, že je to plýtvání penězi.

Moje sestra žije na krbové římse (autorčin debut) je u nás druhou vydanou knihou autorky Annabel Pitcherové, která se do našeho povědomí dostala titulem Kečupová mračna. Vzhledově je kniha velmi povedená, tak jako u Kečupových mračen, kde jsme na hraně stran mohli vidět ptáky, tak i u této knihy nejsme ochuzeni o ozvláštnění v podobě kočičích tlapek.

Upřímně musím říct, že autorčin styl mi vůbec nesedl. Kniha se mi četla těžce. Jde o poměrně útlou knihu, ale dalo mi zabrat pročíst se až na konec. Není to veselé čtení, přestože je kniha obohacena i o úsměvné pasáže, které však nedokážou zahnat pochmurný závoj. Vzhledem k věku hlavního hrdiny je zřejmé, že nebudu spadat do cílové skupiny, ale přeci jen mi to něco dalo. Mohla jsem nahlédnout do dětské duše, do smýšlení dítěte a to, jakým způsobem jeho oči vidí svět a jak si vysvětluje, co se vlastně děje. Nahlížení z té dětské perspektivy autorka zvládla skvěle, je to velmi uvěřitelné.

Na druhou stranu, s vážnými a nelehkými tématy se autorka vypořádává citlivě. V knize tak nalezneme šikanu, ztrátu, rasismus, terorismus, rodinné vztahy, přátelství a další. Ze všech stran na nás útočí různé emoce. Nenalezneme zde žádné fantaskní prvky, pouze vyprávění ze života a o životě. Celý příběh je vyprávěn z perspektivy Jamieho a jakoby retrospektivně.

Knihu jsem nakonec četla dvakrát. Při prvním přečtení jsem byla rozhodnuta knihu hodnotit maximálně dvěma hvězdičkami. Při druhém čtení si člověk přeci jen spojí souvislosti rychleji a fakta v knize mu dávají více smysl. Přesto, jak jsem říkala, kniha není mou "krevní skupinou". Hodnotím ji jako průměrnou.

Název: Moje sestra žije na krbové římse
Originální název: My Sister Lives on the Mantelpiece
Autor: Annabel Pitcherová
Překlad: Lucie Horáková
Nakladatelství: #BOOKLAB
Rok vydání: 2017
Vydání: 1.
Počet stran: 200
ISBN/EAN: 978-80-7529-395-4

Za knihu mnohokrát děkujeme nakladatelství Slovart - #BOOKLAB.